Drapetomania | the Diasporic Gaze

In deze eerste expeditie neemt kunstenaar Richard Kofi je mee op reis door de tijd. Deze verkenning naar een andere realiteit leidt ons langs objecten die bezield zijn en die leven en een persoonlijkheid hebben. Ze zijn afkomstig uit het verleden maar kunnen ons leren de toekomst te begrijpen en zelf te veranderen. Zie het als een rondleiding langs interdisciplinaire performances van danseres Junadry Leocaria, jazztrompettist Peter Somuah en klassiek pianist Dywel Braaf

De titel, Drapetomania, verwijst naar de gelijknamige vermeende aandoening die tot slaaf gemaakten ertoe zou zetten hun gevangenschap te ontvluchten. De term is onderdeel van een pseudowetenschappelijk-racistisch wereldbeeld dat eigentijdse vormen van racisme nog steeds beïnvloedt, maar wat in deze expeditie compleet kapot gemaakt wordt. 

Dit evenement is vanwege de coronaregels uitgesteld naar een n.t.b. moment. 

Richard Kofi is beeldend kunstenaar, performer en curator. Kofi onderzoekt erfgoed vanuit een Afrofuturistisch perspectief, waarin heden, verleden en de toekomst van belang zijn. Ook werkt hij als programmeur voor het Bijlmer Parktheater.

Junadry Leocaria is werkzaam als professional in de theater- en danswereld. In haar eigen choreografieën zoekt ze naar manieren om de variatie aan dansstijlen op een organische wijze samen te brengen terwijl ze thema’s onderzoekt als zelfacceptatie en liefde voor jezelf, persoonlijke worstelingen en het vermogen om te groeien als mens.

De jonge Ghanese trompettist Peter Somuah leerde zichzelf spelen door eindeloos naar zijn helden te luisteren en ontwikkelde hiermee een warm en melancholisch geluid. In Rotterdam is hij begonnen aan de studie jazztrompet aan Codarts.

Dywel Braaf is opgeleid als klassiek pianist aan het conservatorium ArtEZ in Zwolle, waar hij in juni 2020 afstudeerde. Voor zijn afstuderen onderzocht Braaf hoe de klassieke muzikant tegenwoordig kan bijdragen aan nieuwe kunstvormen, door klassiek te combineren met R&B en urban muziekstijlen.